Fästingar

Nu när det börjar bli varmare ute och våren kommer smygande, då vaknar även fästingarna till liv. Fästingen, det lilla läskiga kryp, som kan ställa till med stora problem för oss människor och våra fyrbenta djur.

Allmänt om fästingar

I Sverige har vi två olika fästingsorter, den vanliga fästingen (Ixodes ricinus) är mest förekommande och finns i större delen av södra och mellersta delarna av landet samt även längs Norrlands kustland. Den vanliga fästingen finns ute i naturen och är mest aktiv under våren till hösten. Hundarna kan även få fästingar under vinterhalvåret men det är ganska ovanligt. Fästingen trivs bäst i varm, fuktig vegetation och den sitter på ett grässtrå eller ett busksnår i väntan på ett lämpligt offer. Den bruna hundfästingen (Rhipicephalus sanguineus) har kommit till Sverige via importhandeln och kan normalt inte överleva utomhus. Den kan anpassa sig till vårt inomhusklimat och kan vara svår att bli av med.

Fästingens liv

Fästingens liv består av tre utvecklingsstadium, larv-, nymf- och vuxenstadiet. Varje utvecklingsstadium tar ungefär ett år och fästingen lever på blod från sina värdar och under varje utvecklingsstadium måste den suga blod en gång. En vuxen fästing kan leva upp till två år utan föda. Fästingen har hullingar som den borrar ner i huden för att hålla sig fast när den ska suga blod. Storleken på en fästing är ungefär 3-4 mm.

Fästingburna sjukdomar

De allra flesta fästingbett orsakar normalt bara lite rodnad, klåda och irritation, men det finns fästingar som bär på sjukdomar. Dessa fästingburna sjukdomar kan överföras till människor eller andra djur, Det kan ta allt ifrån några veckor till fler månader efter bettet innan sjukdomarna bryter ut. De vanligaste fästingburna sjukdomarna är Borrelia, Anaplasma och TBE och de flesta smittade fästingarna finns runt Mälaren och längst Stockholms södra skärgård. Typiska symptom vid Borrelia är periodvis uppträdande ledinflammation och hälta. Ibland får hunden även feber, hjärtmuskelinflammation, förstorade lymfknutor, och tecken på hjärnhinneinflammation. Anaplasma orsakas av en bakterie, och hundens allmäntillstånd blir nedsatt, den får feber, småblödningar i slemhinnor, förstorade lymfknutor. Andra sjukdomstecken som tyder på Anaplasma är inflammation i främre ögonkammaren, förstorad lever och mjälte, rörelsestörningar orsakade av ledinflammationer och kramper. De akuta symptomen kan gå tillbaka men följs av ett kroniskt stadium. TBE är en virusorsakad hjärnhinneinflammation som årligen påvisas hos människor. Det är lokalt förekommande i Stockholms skärgård och förekomsten av TBE hos hundar är oklar. Det är fästingens saliv som innehåller smittoämnen och Borreliasmittan överförs till värddjuret inom 24 timmar medan Erlichia- och TBE-smittan överförs snabbare. Det är viktigt att fästingen tas bort omgående och då är chansen större att slippa smittan.

Förebygga fästingburna sjukdomar

Den vanliga fästingen antingen kryper omkring i hundens päls eller sitter fastborrad i huden. Det är därför viktigt att efter varje promenad i skogen gå igenom hundens päls och plocka bort fästingar som inte hunnit bita sig fast. Fästingar som sitter fast i huden ska omedelbart avlägsnas med hjälp av en fästingplockare och var noggrann med att inte klämma på fästingens bakkropp eftersom fästingen då kan kräkas saliv som kan innehålla smittoämnen. Det är också viktigt att hela fästingen tas bort, var noga med att även huvudet är med och avsluta med att tvätta med jodopax.

Det finns olika preparat på Apoteket som man kan använda för att fästingen inte ska bita fast i hundens päls. Tiguspray är ett receptfritt preparat som sprayas på hundens päls och är verksamt i 2-3 veckor. Preparatet gör att fästingen dör efter 3-4 timmar. Det finns även fyra andra receptfria preparat, Exspot vet. spot on, Frontline och Bolfo. Exspot appliceras direkt på hundens hud mellan skuldebladen (är det en större hund sätter man även Exspot vid svansroten) och gör att fästingen inte sätter sig på hunden alls. På detta vis förebygger medlet de fästingburna infektionerna. Medlet är verksamt i 4-6 veckor. Frontline är också det ett preparat som gör att fästingen inte biter fast och även det appliceras direkt på huden. Bolfo är ett nytt preparat som används på samma sätt som Exspot. Gemensamt för dessa fem preparat är att om hunden badar ofta kan det behövas tätare behandlingar. Dessutom finns ett receptfritt fästinghalsband som heter Scalibor. Det har en effekt på ungefär 6 månader och ska tas av när hunden badar.

Misstanke om fästingburen sjukdom

Om hundens allmäntillstånd är nedsatt och du har varit i fästingrika områden kan det vara en god idé att ta ett blodprov. Blodprovet visar om hunden är smittad med Borrelia eller Anaplasma och om så är fallet måste hunden behandlas med antibiotika.

Hundens sjukdomar; Birgitta Wikström 1993
Hälsoråd för hund; Apoteksbolaget 1996
Broschyr Ohyra-ett problem för hund, katt och övriga pälsbärande husdjur; Bayer
www.fass.se – Om djur